my beLOVEd follower

Tuesday, September 7, 2010

honey joy VS kueh ros

hye ebribodi. dah 5 hari xmenyonteng kat sini. biasalakan..dah kat uma neh, banyak mende nak kena setelkan.. actually bukan ade kje sangat pon. dah malaz nak bukak broadband..if kat u senang cket. on laptop je dapat on9. wifi free la katekan..hee~

dalam otak neh, ade je nak nyonteng kat blog ni taw, tapi dah xon9, xfeel la nak tulis enn..selalunyer biar idea tu fresh, baru syiok nak taep. betol x? ke x? haha!

soo, ape yang aku nak bebel nih is about kueh ok. korang mesti dah cuti kan..n ade yang dah balik kampung..jadinyer meh la share sket kueh ape yang korang dah buat? ke buat kueh tunjuk je? ngeh3~

korang tau x kueh tunjuk 2 cne? meh aku tunjukin ya..

ni lah maksud kueh tunjuk aku tuu..korang g kedai, tunjuk je kat akak neh nak kueh yang mana..kadang2 wane memang menarik kueh2 nih. tapi jangan tertipu ye anak anak..usually kueh2 nih rasa sama je..warna yang laen2. so janganla beli ikot napsu yep. ikotla akai.

aku nak citer laen, dah terciter mende laen lak. aiyo~
kelmarin aku baru je wat kueh wajib kat uma aku..which is Honey Joy. ade ke yang xtaw honey joy 2 gapo? madu gembira la! kah3! ok.saje wat lawak xjadi jap. ngee~ kalau aku cakap cornflakes madu, mesti semua tau kan? ke ade yang x tau jugak? kalau xtau gak, meh datang uma aku, aku kasi rasa 1 balang kueh tu.. ;p


di simplekan citer, meh aku bagi resepi ntuk buat honey joy ye. sangat senang ok! malam raya pon korang sempat buat tao.


4 cups cornflkes
90 gm butter
3 tablespoon honey
1/2 cup sugar


CARA MEMBUATNYA :

1- Mula2, caerkan butter..kemudian masukkan gula ye anak anak. api biar kecik ok. nty hangus pulak gula 2 semua.
2- then masukkan madu. kacau cepat2. kasi semua biar sebati ok.
3- masukkan cornflakes dan kacau biar semua kena. 4- masukkan dalam paper cup.
5- bakar dalam 180° dalam masa 5 minit. (tapi aku buat 3 minit je.)


sebenornyer xplan nak masuk blogpon kueh nih, tapi da siap kacau semua, baru jerit kat qila (adik aku)
' wehh! amek nset aku cepat! amek gambo cornflakes neh!'
soo, ni jela gambar yang sempat di snap ye anak anak ;p


before masukkan dalam cup

dah siap masukkan..prepare nak bakar

lepas bakar, takkan nak masukkan dalam balangkan..kenala sejukkan dulu..;p


sebenornye banyak cara nak buat kueh nih. ade yang suka letak ceri, badam la etc etc.. its depend. taon lepas dah letak ceri..but xminatla..so, taon ni punyer kosong saje, tapi rasa dia, mengancam ok! xcaye meh rasa.. hahaha!

jadi, tamatlah kelas memasak arini ye anak anak. bolehlah cuba resepi baru kak nyah ni ye.

jap2. ape yang versus kueh ros kat tajuk kau tuh?

ohh. aku tolong nenek buat kueh ros jugak. tapi aku xtengok cne nenek buat awal2. aku tau celup n angkat je. jadinyer, google la 4 recipe ye sayang2 semua. hikk~

ni lah kueh ros aka kueh goyang tuh. tapi xamek gambar pon yang nenek buat. lupa. hee~

MyEm0.Com

10 juta orang sayang aku:

Hanisah Safian said...

uish..kalo lah kueh raya tu terjatuh satu,habes semua jatohh.hoho~!

selamat hari raya! :)

hamzah ian said...

ni gmbr ko buat betul ke???
ke ko google ??

hamzah ian said...

woi!!,,heheheh

Ieqa Swetluv said...

suke konflake..my fav ngee

Anna Boleyn said...

lerr honey joy tu upenye cornflake madu. kuey ros tu kte panggey kuey goyang. hehe :)

cik beLLanan said...

iktiraf: haha! taw xpe. luckily xjatuh. ;p
selamat hari raya jugak! ;D


hamzah: weh, aku buat betolla. xkan nak amek gambar aku skali nga buat kot. bahaye. ngeh3

cik beLLanan said...

ieqa: same2..hee~


anne: yep! 2la, certain org panggil kueh goyang. nenek i pggl kueh ros je. ;)

hamzah ian said...

bella!!!!

cik beLLanan said...

iye!! ngko suke jerit2 ea..;p

cik beLLanan said...

iye!! ngko suke jerit2 ea..;p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails