my beLOVEd follower

Wednesday, October 20, 2010

Berat badan ideal?

aku tension siot dua tiga empat menjak neh. semua cakap aku gemokk. isk~ korang tau la en..pompuan ni sentitip cket pasal berat2 neh. aigoo~ aku dah bersyukur lah aku ni sihat. kire takdelah kurus keding or gemokk sampai obess en. tapi still orang nak cakap aku gemokk gak.
sedih taw x! T_T


semalam kat uia neh ade check kesihatan free. sajela after claz aku gi..cek tekanan darah n BMI.
tekanan darah aku 80/56 yang bermaksudnya tekanan darah aku RENDAH! kalau tekanan darah tinggi 140 keatas. yang eloknya between 140 -100 tuh. aku neh bawah 100 kot! sis tuh cakap mungkin kurang tidoq or stress aku neh.


kurang tidoq?? kira jap..urm..rasanya cukup je. tidoq lambat 2 yela..;p stress pulak..aku rasa cam biasa je. ala, stress2 student. apelah sangat kan. huhu~


then cek BMI a.k.a Body Mass Index lak.. malu deh aku nak cakap. 1 je aku xpueh aty. asal tinggi aku menurun ek? dolu-dolu aku rasa tinggi aku 157. then sis neh kira 154! aiyark. boleh ea manusia neh maken pendek?? -__-''


oleh kerana aku xpueh aty..aku considerla tinggi aku 157 ok. and google sendiri BMI aku berapa.
soo, my BMI is 21.9! ohoh! kalau ikot sis tuh cakap akunyer 22.8! aiyoyo~ ptotla dia kata aku dah nak ke overweight. tapi still seimbang lagila. huhu~


sis, dont u know every word u said make me want to faint? aigoo~

buat cuak jela. so sape nak tau pasal BMI, meh aku kasi info sket..

Kategori berdasarkan BMI (Body Mass Index):
~ BMI kurang dari 18 = terlalu kurus
~ BMI antara 18.5-22.9 = ideal
~ BMI antara 23.0-26.9 = kelebihan berat badan
~ BMI antara 27.0-35 = obesitas
~ BMI >35 = obesitas morbid (dpt sebabkan kematian!)


so aku stabil ok. korang cakap aku gemokk lagi, tamo tawan torang! -___-


nak try kira? KLIK NEH.


jangan tanya berat aku berapa ok. isk
yea. budak ini memang kuat makan.
tidak dapat dinafikan.
;)

0 juta orang sayang aku:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails