my beLOVEd follower

Saturday, May 21, 2011

9 meninggal di Tanah Runtuh Hulu Langat


KAJANG 21 Mei – Seramai 24 orang terdiri daripada anak yatim, warden dan kakitangan Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Hulu Langat dekat sini hari ini.

Setakat pukul 7 petang ini, tiga mayat kanak-kanak berusia 11 dan 14 tahun dikeluarkan dari runtuhan itu manakala tujuh lagi ditemui cedera termasuk seorang lelaki dewasa, kata polis.

Penghuni yang cedera berusia antara 11 dan 17 tahun manakala lelaki dewasa itu dipercayai pekerja di rumah anak yatim berkenaan.

“Kesemua yang cedera dihantar ke Hospital Kajang untuk rawatan dan setakat ini keadaan mereka tidak diketahui,” kata Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata, rumah anak yatim yang terletak berhampiran bukit itu menempatkan 49 orang termasuk penghuni dan pekerja. Kesemua penghuni rumah itu adalah lelaki.

Ketika kejadian pada pukul 2.30 petang kesemua penghuni rumah anak yatim itu berada di dewan serbaguna untuk persiapan satu majlis yang dijadual pada pukul 5 petang ini.

Runtuhan tanah dari bukit itu dikatakan menimbus dewan serbaguna yang terletak di lereng bukit itu menyebabkan bangunan setingkat itu musnah sama sekali. Turut terkena runtuhan tanah itu ialah sebuah surau.

"Kami difahamkan berlaku dua kali tanah runtuh secara serentak dalam sekelip mata. Semua mereka yang berada dalam dewan itu tidak sempat menyelamatkan diri,” kata Tun Hisan pada sidang akhbar di tempat kejadian.

Beliau berkata pasukan mencari dan menyelamat yang terdiri daripada Pasukan Bomba dan Penyelamat, polis dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) mengeluarkan mayat pertama pada pukul 4.30 petang, diikuti mayat kedua setengah jam kemudian dan mayat ketiga dikeluarkan pada pukul 6.10 petang.

Penolong Pesuruhjaya Bomba dan Penyelamat Putrajaya Morni Mamat berkata sehingga pukul 7 petang ini operasi mencari dan menyelamat diteruskan dalam keadaan hujan lebat. - Bernama

diambil dari Utusan Online.

Al-Fatihah ntuk mereka yang tak dapat diselamatkan. Semoga mereka ditempatkan dikalangan para solihin. Kesian anak anak yatim ni. Kepada yang belum dijumpai lagi, harap mereka semua selamat. Naik bulu roma aku dengar pasal berita neh. Hulu Langat ni bukan jaoh sangat dari rumah aku and rumah aku pon depan bukit. Sekarang dahla musim hujan pulak. Mintak dijauhkan dari sebarang kesulitan. Amin~

Al-Fatihah jugak ntuk pelakon Mahyon Ismail yang meninggal petang tadi.


6 juta orang sayang aku:

Syuxer said...

mereka dahla anak yatim..sesungguhnya peristiwa sudah ditakdirkan..semoga syurga untuk mereka..hati mereka masih suci tidak dinodai..kerakusan pembangunan harus intelek..

semoga ini menjadi pengajaran supaya tidak lupa kepada-Nya..

pergi tak akan kembali tapi sejarah tetap meratapi pemergian mereka

syrupmasin said...

sedeh betol la kan tgk anak-anak yatim tuh..

beLLa said...

syuxer : semua dah ditentukan ALLAH kan. ape yang kte boleh buat, berdoalah yang terbaik. ALLAH lebih sayangkan mereka. ;)

beLLa said...

syrupmasin : tau xpe. dahla diowang takde parent, sekarang tempat tinggal pun dah takde. harap sangat banyak pihak dapat tolong ape yang patut

ZORA said...

seramnye....

btw takziah untuk Mahyon Ismail..

Miecyber said...

Al Fatihah kepada yang terkorban..


Faktor menyebabkan tanah runtuh menimpa Rumah Anak Yatim & Anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa,Hulu Langat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails